Sahabat Alam Maya

Saturday, January 8, 2011

Gara-Gara Asam Jawa .. Memori Lama Datang Mengusik Jiwa

Munna dapat buah tangan dari kawan yang pergi ke Kelantan baru-baru ini. Dia bagi mnna sebungkus buah asam jawa yang manis. Buah asam jawa ini telah mengingatkan munna dengan kenangan-kenangan zaman munna sekolah rendah dulu di Sekolah Rendah Kebangsaan Tanjong Lalang.


Kat tengah-tengah sekolah munna ada sebatang pokok asam jawa yang besar. Kat situlah biasanya munna selalu bermain dengan kawan-kawan munna . Kalau dah namanya perempuan permainan yang paling best masa kat sekolah dulu apalagi... kalau tak main getah kan? ala yang lompat-lompat tu takpun main rumah terbakar ke polis sentri ke... kat bawah pokok ni jugalah tempat kitaorang selalu lepak makan-makan time waktu rehat .

Pokok ini memang sangat besar dalam kawasan sekolah dan dah tua jadi kadang-kadang ada je budak cerita yang menakutkan pasal pokok asam jawa.. mulalah munna dan kawan2 takut nak dekat 2-3 hari.... Teringat bila musim pokok asam jawa ini berbuah.. mulalah berebut budak-budak kat sekolah tunggu bawah pokok nak kutip buah yang gugur... tapi tak dan gugur pun, kitaorang dan baling dengan kasut sekolah atau kayu pagi-pagi bila sampai sekolah...
Tapi sekarang ini pokok asam jawa tu dah takde lagi... kat tapak pokok tu dah di bina bangunan sekolah yang baru, tapi kenangan bersama-kawan-kawan munna pasal pokok asam jawa ni takkan pudar dalam ingatan.... rindunya kat kawan-kawan masa sekolah rendah dulu. Nasib baik ada facebook, tahu juga perkembangan diaorang masing-masing.

13 comments:

  1. eee..saya suka asam jawa ni..
    jika kat klate..siap buat jeruk tu..kuah cair ngan lada sket..perggghhhhh!!!

    meleleh air liurku ini..kecur2..

    ReplyDelete
  2. ...kita panggil buoh celagi...tapi kalau masam tak payah cakap...tapi dah ada yang diklon menjadikannya amatla...manis..

    ReplyDelete
  3. hehe..buah asam jawa..cma penah mkn..tp xtau nape..rasa cam x best..kwn2 je suka mkn..kalo asam jawa yg bersalut gula tu cma mkn..

    hehe3...rinduuuu jugak ngan kwn2 sekolah dulu..selalu main baling tin..abes lebam2 dibaling kasut tu..

    setuju ngan muna..80%kwn2 lama cma dpt jumpa balik melalui FB..

    ReplyDelete
  4. kalu jodoh dengan orang jawa lagi la hari-hari dok teringat

    ReplyDelete
  5. zul permatang badak @ klu org kelate mmg panggil celagi

    ReplyDelete
  6. cma : munna asal asam jawa mmg suka...kadang2 tu buat air asam jawa pekat2 best!!

    ReplyDelete
  7. cemomoi @ nasib baik x dpt org jawa

    ReplyDelete
  8. ardinihumaira : best aje tgk buah asamjawa kat pokok tu kan

    ReplyDelete
  9. sodapnya kak asam jawa..zaman budak-budak dulu selalu je ada dalam poket...



    p/s:Hai baru hari nie amy dapat singgah blog kawan-kawan, sihat ke? thanks ye coz sudi singgah sinar raudah dan komen.. happy weekends..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails