Sahabat Alam Maya

Showing posts with label resepi. Show all posts
Showing posts with label resepi. Show all posts

Tuesday, January 28, 2014

Puding Raja

Sejak bulan puasa tahun lepas lagi munna suka sangat makan puding raja ni..... pantang nampak orang jual puding ni mesti nak beli. Puding ni pulak payah nak jumpa kat Temerloh ni kalau area Kuantan atau Pekan senanglah dapat. 

Baru2 ni blogger Anita Mohd Sharkawi pula ada update status pasal puding raja ni kat FB. Sudahnya munna pun meleleh air liur dibuatnya. Gigih lah mencuba buat sendiri puding raja ni. Senang je nak buat puding raja ni cuma time nak buat jala emas tu yang leceh sikit.


 
Inilah puding raja munna





Bila makan dengan kuah puding tu memang mabeles ... lagi2 kalau sejukkan dulu dalam peti ais.

Puding Raja

Resipi untuk puding raja ni munna ambil dari blog  Azie Kitchen . Munna malas nak taip jadi munna copy paste je dari blog Azie Kithcen

Bahan bahan:
4 sikat pisang lemak manis - buang kulit
1 cawan biji gajus - digoreng
2-3 genggam jala emas
200gram buah prun - potong 4
Buah ceri merah/hijau
2 sudu besar minyak sapi
Minyak untuk menggoreng

Untuk Kuah Puding:
1 tin susu cair
3 biji telur - ambil kuning sahaja
1/2 tin air
1-2 cawan gula (ikut citarasa)
Daun pandan - simpul
Esen vanilla

Cara memasak:
Panaskan minyak dan minyak sapi untuk menggoreng dengan minyak yang penuh. Goreng pisang sehingga kuning. Angkat dan letakkan di atas kertas minyak untuk meresap minyak yang berlebihan.
Kemudian goreng biji gajus. Angkat dan ketepikan.

Kuah Puding:
Pukul kuning telur bersama susu cair dan air. Tapis untuk membuang pusat telur putih. Masukkan gula dan kacau sehingga gula larut. 

Masak di atas api kecil bersama daun pandan sehingga sederhana pekat. Masukkan sedikit esen vanila. Jangan guna api besar dan kacau selalu untuk supaya tidak  bergentel. Keluarkan daun pandan bila siap.

Cara Menghidang:
Aturkan pisang goreng 2-3 lapis di dalam mangkuk. Taburkan jala emas.
Kemudian aturkan buah prun, ceri dan biji gajus.
Tuangkan kuah ke atasnya apabila hendak dimakan.

Friday, November 2, 2012

Marble Chocolate Cheesecake Punya Resepi

Pada yang bertanya tentang resepi kek marble chocolate cheese .. ni dia munna kongsikan. 



MARBLE CHOCOLATE CHEESECAKE

Bahan A
180 gram mentega
20 gram serbuk koko, diayak
170 gram gula kaster
3 biji telur
120 gram tepung naik sendiri, diayak
1 sudu teh baking powder, diayak



Bahan B
250 gram krim keju
60 gram gula kaster
1 sudu teh esen vanilla
1 biji telur

Cara-caranya
1. Pukul butter and gula.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
3. Masukkan tepung, serbuk koko dan baking powder yang telah di ayak. Gaul rata.
4. Di sebuah bekas yang lain, pukul kesumua bahan bahan B hingga kembang.
5. Tuang 1 bahagian adunan A kedalam loyang berukuran 7" dan ratakan. Kemudian tuangkan semua 
     adunan bahan B. Ratakan permukaan loyang.
6. Tuangkan baki adunan A.
7. Bakar di oven 160 deg C - selama 60 mins.
8. Setelah masak tunggu hingga betul betul sejuk sebelum dipotong dan hidang.

Nota: Marble Chocolate Cheesecake juga boleh dikukus. Ia akan menghasilkan kek yang lebih moist (lembab) jika ia dikukus.

Thursday, September 20, 2012

Resepi Puding Tauhu Buat Kak Yon


Atas permintaan kak yon munna letakkan resepi puding ni. Banyak juga versi untuk puding tauhu ni, tapi munna selalu guna resepi dari My Resepi untuk buat puding ini...Alhamdulillah menjadi.... 

Munna copy paste je resepi ni dari My Resepi

Bahan-bahan
  • 1/2 paket agar2 strip (direndam ,pastu toskan)
  • 1 1/2 liter air
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar gula
  • 2 helai daun pandan - disimpulkan
  • Untuk kuahnya:
  • 1 tin laici - laici tu di siat2kan
  • 2 tin air (gunakan tin laici sbg sukatan)
  • 8 sudu besar gula ( bg penggemar manis bolehlah lebihkan ikut citarasa sendiri ya)
  • 3 sudu besar perasa laici (spt brand tamin) - yg ni optional, tak letak pun tak apa, cuma nak lebihkan rasa laici jer kuah dia

Cara-Cara
  1. Mula2 buat kuah dia supaya cepat sejuk. Bila dah sejuk skit boleh lah letak dalam peti ais. Masukkan kesemua bahan utk membuat kuah kedalam periuk (termasuk air laici) dan masaklah hingga mendidih. Rasakan sendiri manis dia mengikut citarasa anda ya..
  2. Untuk membuat tauhunya, masakkan agar2 dengan air hingga mendidih dan larut agar2 tadi. Masukkan sekali gula dan daun pandan.
  3. Satukan santan dan kedua2 susu dalam sebuah bekas. Kacau hingga sebati.
  4. Masukkan adunan susu kedalam periuk berisi agar2 dan masaklah hingga mendidih, jgn lupa mengacaunya ya.. Bila dah mendidih terus padamkan api dan jgn biarkan mendidih lama takut nanti pecah minyak.
  5. Biarkan hingga suam2 kuku dan hendaklah ditapis sebelum dicurahkan ke dalam loyang atau bekas acuan kecil2. Jgn sekali2 tuang kedalam loyang ketika masih panas kerana nanti akan terbentuk lapisan yg tak cantik (dan tak sedap nak makan)kat atasnya.
  6. Bila dah sejuk, masukkan kedalam peti ais. Bila nak menghidangnya, cedukkan dgn senduk kedalam bekas(spt taufo fah) dan letakkan laici dan kuah ke atasnya.
  7.  Puding ni sememangnya lembik spt taufo fah.. dan ini rupa kalau kita letak dalam acuan kecik2..


Tuesday, November 8, 2011

Kek Puding Caramel Sempena Hari Raya Aidiladha

Teringin sangat nak membuat kek ni ... masuk je blog-blog resepi semuanya dah mencuba buat kek ini. Akhirnya berjaya juga munna buat kek karamel ni masa hari raya haji yang lalu.


Tak pandai buat belang-belang kek tu... tak berapa menjadi


Karamel kat atas kek pun ada yang terkopak masa munna balikkan dari loyang.



Kena buat selalu barulah agaknya dapat buat kek ni secantik yang Kak Ita buat. Resepi munna ambil dari blog Kak Ita  siap step by step kak ita tunjukkan

Friday, November 4, 2011

Hajat Di Hati Nak Buat Macam Marble Chocolate Cheesecake Blogger Azian

Gara-gara makan kek ni masa bertandang ke rumah blogger Azian hari tu. Teringin pulak nak buat sendiri. Godek-godek dalam blog Azian.... akhirnya jumpa dah resepi kek ni di blog Azian.


Munna buat kek ni masa makan-makan kat rumah munna sempena birthday munna baru-baru ini. Alhamdulillah menjadi kek ni. Sampai tak cukup malam tu. Walaupun tak berapa cantik tapi rasanya memang ohsem....


Gambar dah di potong tak sempat nak snap semuanya tak sabar-sabar nak makan kek ni. Nanti update citer2 makan-makan sempena birthday munna ye...

Friday, July 1, 2011

Atas Permintaan Ramai


Apam Dot-Dot lagi. Kali ini munna buat atas permintaan ramai yang nak makan apam ni masa birthday cucu munna ahad lepas. Awal cantik je jadinya apam munna tapi yg hujung2 dah tak comel sebab en. abang yg jaga. Tapi mmg apam ni budak-budak suka, kuih pertama yang habis masa majlis tu apam dot dot munna.

Monday, May 16, 2011

Puding Tauhu Yang Nyaman Rasanya




Menjadi juga puding tauhu yang munna nak buat ini akhirnya. Memang sedap makan puding ini sejuk-sejuk bila cuaca panas sekarang ini. Puding ini ada rupa ala-ala tau fu fah dan lembut je ... bila je makan nyaman je rasa tekak ni. Siapa-siapa yang nak mencuba bawah ini munna bagi resepi ye....  




PUDING TAUHU Oleh kak nor67

1/2 paket agar2 strip (direndam ,pastu toskan)
1 1/2 liter air
1 cawan santan pekat 
1 tin kecil susu pekat manis
1 tin susu cair
4 sudu besar gula
2 helai daun pandan - disimpulkan



Untuk kuahnya:
1 tin laici - laici tu di siat2kan (boleh juga guna fruit cocktai)
2 tin air (gunakan tin laici sbg sukatan)
8 sudu besar gula ( bg penggemar manis bolehlah lebihkan ikut citarasa sendiri ya)
3 sudu besar perasa laici (spt brand tamin) - yg ni optional, tak letak pun tak apa, cuma nak lebihkan rasa laici jer kuah dia

cara2:

Mula2 buat kuah dia supaya cepat sejuk. Bila dah sejuk skit boleh lah letak dalam peti ais. Masukkan kesemua bahan utk membuat kuah kedalam periuk dan masaklah hingga mendidih. Rasakan sendiri manis dia mengikut citarasa anda ya..
Untuk membuat pudingnya, masakkan agar2 dengan air hingga mendidih dan larut agar2 tadi. Masukkan sekali gula dan daun pandan.
Satukan santan dan kedua2 susu dalam sebuah bekas. Kacau hingga sebati.
Masukkan adunan susu kedalam periuk berisi agar2 dan masaklah hingga mendidih, jgn lupa mengacaunya ya.. Bila dah mendidih terus padamkan api dan jgn biarkan mendidih lama takut nanti pecah minyak.


Biarkan hingga suam2 kuku dan hendaklah ditapis sebelum dicurahkan ke dalam loyang atau bekas acuan kecil2. Jgn sekali2 tuang kedalam loyang ketika masih panas kerana nanti akan terbentuk lapisan yg tak cantik (dan tak sedap nak makan)kat atasnya.
Bila dah sejuk, masukkan kedalam peti ais. Bila nak menghidangnya, cedukkan dgn senduk ke dalam bekas(spt taufo fah) dan letakkan laici dan kuah ke atasnya.
Boleh juga kalau nak letak dlm bekas kecik dan letakkan laici/fruit coktail dan kuah atasnya.

Wednesday, May 11, 2011

Resepi Kek Ala-Ala Pandan Layer


Nampaknya ramai yang bertanya pasal resepi kek ini. Jadi munna pun risik-risik lah kat en. abang apa dia resepi yang dia gunakan. Rupanya dia pun google je resepi kek itu. Siapa-siapa yang nak resepi tu KLIK SINI je lah.

Monday, April 18, 2011

Apam Dot Dot Ku Tak Menjadi


Alahai!... punyalah semangat nak buat apam ini... tapi hasilnya tak begitu memuaskan. Rasa dan gebu dah ok... mencapai standard piawaian yang di kehendaki... tapi part dot dot tu tak menjadi. Sebelum masuk periuk pengukus dah cantik munna dot dot kan... tapi bila dah masak macam tak menjadi je... mungkin sebab warna dia kot tu yang jadi begitu.. Cer citer cer citer siapa yang otai buat apam ini agaknya apa salahnya...


Munna cuba buat ini sebab nak tengok menjadi tak munna buat. Ingatkan nak buat apam ini untuk majlis birthday Yasmin 24/4/2011 nanti.

Monday, February 21, 2011

Puding Trifle Simple


Munna buat puding ni petang sabtu yang lalu.... layan tekak yang nak makan puding yang sejuk-sejuk time cuaca panas ni... tapi ada sedikit kesilapan teknikal telah berlaku  sepatutnya munna letak buah-buahan lepas kastard tetapi silap letak lepas lapisan swiss roll tu yg nampak tak mengancam trifle munna... tapi rasa memang dah terbaik... nak buat pun mudah dan simple je. Resepi munna cari dekat myresepi

Thursday, January 13, 2011

Puding Caramel Versi Munna


Selepas teruja tengok puding ini dekat blog Kak Ina KL. Balik aje dari office terus singgah mini market dan beli bahan-bahan dia. Malam tu lepas je siap masak untuk dinner terus google resepi yang paling mudah dan simple kat internet. Jumpa dah resepi puding ini kat blog Home Sweet Home.

Apalagi misi diteruskan . Mudah sangat nak buat  masuk je semua dalam blender dan blend sampai sebati lepas tu kukus. Dah jadi pun Puding Karamel versi munna. Yang part karamel cik abang munna yang buat. Memang bestlah puding ini lagi-lagi kalau makan yang dah disejukkan dalam fridge. 


BEST CARAMEL PUDDING




Bahan:-
  • 6 biji telor saiz sederhana
  • 1 tin susu sejat Ideal
  • 3/4 tin air (sukatan tin susu sejat di atas)
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 1/2 sudu kecil tepung jagung

Untuk Caramel:-

  • 10 sudu besar gula pasir
  • 1/3 cawan air panas

Cara Membuat:-
  1. Untuk Caramel - Masak gula pasir dalam kuali dengan api perlahan. Kacau sehingga gula mencair dan benar2 cair dan tidak berketul (lebihkurang 8 - 10 minit).
  2. Bila gula telah bertukar keperangan (jgn sampai gelap, nnt pahit), masukkan air dan kacau-kacau sebentar dengan api paling kecil. Tutup api dan tuangkan ke dalam loyang. Ketepikan agar caramel mengeras sedikit.
  3. Untuk Puding - Panaskan kukusan. Sediakan blender, masukkan semua bahan dengan mendahulukan bahan cair. Kisar 2 - 3 minit hingga bahan semua sebati. Tuangkan ke dalam loyang yang berisi caramel dan kukus lebihkurang 25 - 30 minit atau hingga puding masak/membeku. (jika menggunakan acuan2 kecil, tempoh mengukus hanya 15 - 18 minit sahaja).
  4. Setelah masak, biarkan sebentar pada suhu bilik agar wap panas hilang. Masukkan dalam fridge biarkan benar2 sejuk baru diterbalikkan ke dalam bekas hidangan. 

Thursday, November 11, 2010

Jom Makan Kek Batik Pula

Asyik cerita pasal makan je kan?.. korang jangan marah ye.. sekarang ini munna punya mood masak-masak memang membuak-buak... tapi bab bakar-membakar je lah kalau masak lauk pauk memang ada mood malas kat situ yang mengikut sokmo.... malam tadi buat kek batik untuk layan tekak yang nak makan yang manis-manis

amacam ada yang berkenan tak... ini memang simple dan sempoi je kalau nak buat ni

ada ke rupa batiknya?

Ini resepi munna untuk kek batik ini

1 paket biskut marie (patah dua)
250 gm butter
2 biji telur
1 cawan milo
1/2 cawan serbuk koko
1/2 tin susu pekat
1/2 cawan gula pasir

korang campur je semuanya kecuali biskut dalam kuali dan dengan api yang perlahan, kacau je sampai pekat ... bila dah pekat tutup api dan masukkan biskut .. gaul rata .... masukkan dalam bekas yang di alas dengan plastik.. sejukkan.. dah siap terus makan...

Wednesday, November 3, 2010

Resepi Tart Buah



Atas permintaan ramai munna bagi resepi tart buah yang cik abang munna buat baru-baru ini

Resepi tart cik abang kata dia copy dari sini

Resepi Tart Buah

Bahan-bahan untuk pastry:

240 gm tepung gandum
45 gm tepung jagung
75 gm gula icing
150 gm butter
2 biji kuning telur
sedikit esen vanila dan garam

Cara-caranya:

Ayak bahan-bahan kering,masukkan butter,gaul sampai jadi serbuk roti baru masukkan kuning telur dan esen vanila.Uli hingga jadi doh dan masukkan kedalam acuan tat dan tekan tekan mengikut bentuk acuannya.Potong lebihan doh agar tat tu menjadi lebih kemas.Cucukkan dengan garfu bahagian bawah tat sebelum dibakar.Bakar sehingga masak .

Bahan-bahan untuk kastadnya:

1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung kastad
4 sudu besar gula halus
1 1/2 cawan susu segar
1 sudu besar butter

cara-caranya:

Bancuhkan semua bahan-bahan diatas ,masukkan dalam periuk yang tidak melekat dan kacau atas api yang perlahan sampai masak.Sudukan kedalam tat dan hiaskan dengan hirisan buah-buahan yang anda suka

P/S : kalau nak nampak buah-buah tu berkilat sapu je apricot jem kat atas buah tu

Tuesday, November 2, 2010

Tart Buah Oleh Cik Abang

Aktiviti minggu lepas ..cik abang munna buat tart buah... mentang-mentang bini dia dgn kakak Meya suka tart buah ini.. dia pun nak tunjuk skill buat tart ini..

Kulit tart yang baru masak.. panas-panas dari oven


Lepas tu kita letak filling kustard



Ini tart yang sudah di makeover dengan buah strawbery, anggur, kiwi dan oren.. abaikan


dah siap... apa lagi makan lah.. kakak meya jadi model tunjuk tart buah dia sebelum habis dia ngap

Resepi nanti munna baginya ... cik abang dah lupa resepi dekat blog mana yang dia copy

P/S : nak tunjuk skill konon.. dah memg cik abang munna tukang masak semua benda dia boleh buat... request saja mesti dia boleh buatkan.. yang penting lepas makan jangan lupa puji masakan dia...

Thursday, August 26, 2010

Munna dah Ketagih...

Bukan ketagih benda-benda yang tak elok ye..

tapi dah ketagih dengan kuih ni...

hari-hari kalau pergi PARAM mesti nak beli kuih ni.... munna dah researh nama kuih ni Nekbat

Kuih nekbat merupakan sejenis kuih tradisional pembasuh mulut yang diperbuat daripada tepung beras dan telur, yang popular diMalaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di KelantandanTerengganu. Kuih nekbat biasanya disediakan dalam dua fasa. Pada fasa pertama, adunan tepung dibakar dan dimasak sehingga gebu seperti buahulu tetapi tawar dan lebih keras. Apabila ia kembang dan bertukar kekuningan ia sedia untuk digunakan. Nekbat yang telah dimasak akan disimpan kering atau dijual kepada pelanggan yang akan menyediakannya sebelum dihidangkan. Nekbat kering ini tahan lebih lama dan boleh disimpan di dalam peti sejuk.

Pada fasa penyediaan akhir, nekbat ini akan disira dalam airgula yang dimasak dengandaun pandan dan cengkih bagi memberi bau wangi, dan dibiarkan jelira sebelum dihidangkan berkuah dengan air gula tersebut. Nekbat yang telah disira tidak boleh dibiarkan lama, kerana ia akan menjadi kembang dan hancur.

Istiah ini juga digunakan bagi menggelar mereka yang bertubuh gempal sebagaiseperti nekbat kembang.

Ini pula resepi kuih ni dan gambar yang munna salin dari sini

Bahan-bahan

500gm tepung beras

12 biji telur ayam

1 sudu teh pewarna oren (serbuk)-jika suka

Cara-cara

1. Panaskan acuan baulu yang telah di sapu dengan minyak selama 5 minit.

2. Tepung beras di sangai dengan api sederhana hingga kering. Biarkan sejuk.

3. Pukul telur hingga kembang dan berbuih, kemudian masukkan pewarna dan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur, gaul hingga rata dengan hand whisk.

4. Tuangkan adunan ke dalam acuan dan bakar dengan api atas dan bawah pada suhu 180C hingga kekuningan. Keluarkan dari acuan dan sejukkan dahulu.

Thursday, August 19, 2010

Hasratku Tak Sampai




Rasa macam mengidam nak minum air Jus Alpokat pasal hari tu ada minum air ni kat kedai makan minang area Gombak. Tiba-tiba je teringat kan air ni jadi munna pun godek-godek resepi kat internet.. jumpalah kat sini.

JUS ALPOKAT
Serving untuk 2 orang.

Bahan-bahan:

Bahan A

Avocado - 2 biji(ibu guna sebiji aje)
Fresh Milk - 1 mug besar
Susu pekat - 2 sudu besar tambah lagi sikit
Ais- 6-8 ketul(guna air sejuk dlm peti aje)

Bahan B

Coklat Hershey's - secukup rasa-tak letak sbb takde

Cara-cara:
Masukkan semua bahan A ke dalam blender dan blend sehingga sebati..make sure ais tu blend sampai hancur...

2. Masukkan hasil blender tadi ke dalam gelas cantik atau mug dan letak la Hershey's sebagai topping..kalau nak rase manis letak banyak2..

Malangnya... habis satu bandar temerloh sampai ke mentakab munna cari buah Avocado ni tapi tak dapat. Memanglah hampa rasanya tulah dia Temerloh susah nak dapat benda2 yang pelik sikit. Nasib baik bukan mengidam orang mengandung kalau tidak haruslah abang munna cari buah tu sampai dapat. Tulah dia hasratku tak kesampaian

Tuesday, July 13, 2010

Kek Zebra Pandan



En3 kali nak tunjuk hasil bersilat kat dapur semalam. dengan bangganya munna dah mula satu lagi cabang hobi iaitu main masak-masak. tapi bukan main2 mcm budak tadika ye.. ni real punya main masak-masak iaitu buat kek Zebra.

Kek ni munna dah adjust sikit dengan tambah perisa pandan dgn pewarna hijau ye. Resepi dia munna dah lupa munna dapat kat mana tapi rasanya dari kawan bloggers juga.

ni resepi asal kek zebra

Bahan A
6 biji telur ayam
165 gram gula kastor
1 sudu besar ovalett
45 gram susu pekat manis
25 gram air
1 sudu teh vanilla
Bahan B
250 gram tepung gandum
1 sudu teh baking powder
(ayak 2 kali)
Bahan C

150 gram butter - dicairkan
1 sudu besar dark choclate - warna kek lebih cantik n sedap
* guna loyang 8 '


Cara - cara membuatnya :
1. Sapu dasar loyang dengan mentega dan alas dengan kertas minyak. Dibahagian kelilingnya sapu dengan mentwega dan tabur sedikit tepung.

2. Cairkan butter dan ketepikan.

3.Ayak tepung kemudian panaskan oven 150'

4.Masukan semua bahan A dalam mangkuk adun putar seketika lebih kurang 1 minit @ hingga semuanya sebatinya -jgn sampai kembang.

5. Masukkan tepung dan putar no.6 @ high speed selama 10 minit.

6.Perlahankan dan tuang butter yang telah dicairkan tadi sikit demi sedikit -lebih kurang dalam lima kali tuang dan adun sebati.

7. Bahagikan adunan kepada 2 adunan.Lebih kurang 1 adunan dapat 500 gram.

8. 1 adunan dimasukkan 1 sudu besar dark choclate.Gaul rata n jgn terover mix.

9.Mula melapis di tengah2 loyang dengan 2 sudu besar warna asal dan 2 sudu besar warna choc dark diatasnya.ulang dengan cara begini hingga adunan habis.

10. Telah siap bolehlah masukkan ke dalam oven dgn suhu 180' selama 45 - 55 minit



P/S : Abaikan tarikh dekat gambar ye...
Related Posts with Thumbnails