Sahabat Alam Maya

Monday, March 21, 2011

Meminang Orang Bugis

Ahad minggu yang lalu munna berkesempatan mengikuti rombongan meminang anak pengasuh yang menjaga Yasmin. Makcik Sara dapat bakal menantu berketurunan orang Bugis. Seronok pula tengok adat mereka yang agak berlainan dengan kita


Makcik Sara menyarungkan cincin kepada bakal menantunya


Orang-orang tua sedang berbincang berkaitan dengan wang hantaran dan tarikh pernikahan. Biasanya kalau orang kita bertunang meraka berbincang dengan suara yang agak perlahan dan sopan santun. Tapi kalau orang Bugis memang kalau boleh masa berbincang pasal wang hantaran tu suara semuanya kalau boleh pecah telinga kuatnya.

22 comments:

  1. seronoknya kan dik bila kita dpt tgk adat2 negara @ negeri org nie .. bukan selalu kan :)

    cantik perantin tu ..

    ReplyDelete
  2. ada tak kuih kaler hijau, kaler merah.. terang2??? hehhe

    ReplyDelete
  3. berbincang kuat mcm tu, jiran sebelah pon leh dengar :)

    ReplyDelete
  4. munna--
    orang bugis nie cun2 tau..
    kalau lelaki hensem ...
    ala2 en zalie..hahahha

    PS: selamat bertunang utk adik pengasuh yasmin

    ReplyDelete
  5. hihi,ke family dia je yg cakap kuat kak?hihi

    ReplyDelete
  6. moyang saya bugis... tp sy x pnh tau apa2 adat bugis.huhu

    ReplyDelete
  7. kakmunna, huhuhu time hany tunang dulu, bincang psl nikah dan hantaran pun kuat2...huhu malu jugaklaa...tp takkan nak halang kan...pasrah je laaa....

    ReplyDelete
  8. lain tempat lain adatnya kan munna

    ReplyDelete
  9. wahhh..apik ni xtau la bile nk kawen

    ReplyDelete
  10. zaman modern skrg ni..wang hantaran dibincangkan sesama mereka saja..dah ada keputusan baru bagitau keluarga. bukan keluarga yg meletakkan harga.

    ReplyDelete
  11. ohh..einn banjar kak..keturunan garang2 jugak ni..ekekeke

    ReplyDelete
  12. ckp kekuat ke tu kak Munna?hhehehe

    ReplyDelete
  13. ouh..org bugis camtuh ek??mesti riuh satu umah kan...

    ReplyDelete
  14. dpt rasai pgalaman baru..kdg2 org kita bab wang hantaran bincang kemudian ke kan.. kiranya... sendiri2..

    ReplyDelete
  15. agaknyaa tang duit hantaran tu mesti lg kuat bunyinyaa...heheeh

    ReplyDelete
  16. wahhh tahniahh buat makcik sara bakal dpt menantu

    ReplyDelete
  17. Sronok kan kak bila dapat tgk budaya lain.. baru kita tau cmne adat mereka.. :)

    ReplyDelete
  18. ye ke gitu munna...emm malu la kan if hantaran biasa2 jer

    ReplyDelete
  19. selamat memasuki alam pertunangan anak mak cik sara.. bonda amy orang bugis tapi masa kawen lebih ikut ayah

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails