Sahabat Alam Maya

Monday, March 26, 2012

Tolong Ada Ular Masuk Rumah

Kejadian ini berlaku minggu lalu kat rumak mak jiran mak munna sebenarnya. Ada ular berbisa yang masuk dapur rumah jiran tu. Kebetulan hari tu takde kaum lelaki kat rumah jadi semuanya penakut...jalan akhir terpaksalah panggil bomba. 

Kakak Meya teruja tengok kereta pertahanan awam tu.

Panggil bomba tapi yang datang pertahanan awam. Budak-budak kat situ semuanya teruja tengok kereta dan  abang-abang pertahanan awam ni



Gigih abang-abang dan pakcik pertahanan awam tu mencari ular tu. Lama juga nak tangkap ular tu sebab dia menyorok dalam lubang saluran singki. Akhir sekali pertahanan awam tu siram air panas kat lubang tu barulah dapat tangkap ular tu.

Inilah ular yang jadi rebutan hari tu. kecik je tapi berbahaya kata abang-abang pertahanan tu. 

30 comments:

  1. Heeee... kakak bukan aje takut munna tapi juga geli geleman dibuatnya. Nasib baik cepat bertindak...

    ReplyDelete
  2. benda camni paling takut kalau jadi kat umah

    ReplyDelete
  3. Salam.
    Munna, kat rumah akak pernah ada ular. Masuk tu Wardah tadika, ular tu sebatu, dia dlm rumah terkedek2 lari masuk bilik kat atas. Ular kecil tp bisa dia kuat. Pernah jadi kat Felda di Pahang, anak ular masuk dlm cerek, tuan rumah jerang air buat teh, anak dia minum, meninggal keracunan bisa ular. Hati2

    ReplyDelete
  4. syukur semua selamat.

    kalau dah nama binatang berbisa tu kecik mana tetap bahaya.

    ReplyDelete
  5. kat rumah saya dulu ular dalam mangkuk jamban~~sampai sekarang saya trauma~~

    ReplyDelete
  6. ular datang panggil bomba..bomba datang berlumba-lumba...lama tak nyanyi lagu ni..he he he...ular kecik tapi berbisa bahaya tu...bagus tindakan jiran-jiran munna tu..

    ReplyDelete
  7. Gelinya... terasa meremang bulu roma bila tengok ular.

    ReplyDelete
  8. waduhhh kecik je
    kalau ada org jantan nie semua mereka settlekan kan .. mereka kurang takut sikit sbb kecik je
    tapi bisa x leh cakap lahh ular nie huhuhu

    ReplyDelete
  9. takut jugak kalau ada ular masuk rumah ni. takut merayap kat anak2 je.

    ReplyDelete
  10. Mahluk ALLAH yang rietta paling takut, selain yang xboleh dilihat dengan mata kasar tu....huhuhu...pernah sekali masuk rumah....and im alone...been crying....naseb abg2 ert datang tolong....huhuhu...

    ReplyDelete
  11. Ya Allah, takutnya! Memang takut dengan ular berbisa ni, sekali kena pat**, walau sempat diselamatkan sekalipun, kesannya lama nak hilang. Na'uzubillah!

    ReplyDelete
  12. sekarang kerja ni banyak dilakukan oleh JPAM

    ReplyDelete
  13. tgk kawasan umah tu ada semak2 kan ? mmg tempat tinggal haiwan reptilia ni la kan kak...

    ReplyDelete
  14. aduhai...nasib baik la selamat ditangkap...

    ReplyDelete
  15. salam..

    hehe...syira ni jangan kata ular betul...tengok gambar ular pun takut, ni baca entry laju je rooll..nasib ada pertahanan berbaju biru tu.... kalau tak,, nahas gak kan...

    ReplyDelete
  16. samalah, kebetulan ada anak ular kat longkang luar rumah, jenuh tangkap tak dapat..takut juga

    takut masuk dalam rumah...minta dijauhkan

    ReplyDelete
  17. betul tu tindakan memanggil pertahanan awam... ular bukan boleh buat main2x tu.... adoiii... kalau kami pun mahu berterabur jugak bila lihat ular ni....

    ReplyDelete
  18. takut nya kak ular masuk rumah...

    jom join ga saya

    http://asfaliza.blogspot.com/2012/03/giveaway-28.html

    ReplyDelete
  19. adess, geligeleman sy tgk..
    sy kan, dh lebih 2x ula tedung masuk,
    panggil bomba gak..
    asben nk halau, sy x bg.. die tu mmg berani sgt ngan ulo,
    tp ngan lipas... lari lintangpukang..
    akuuuu jugak!

    ReplyDelete
  20. Benda gini memang elok serah jer pada yang arif. Bahaya tu apa lagi dlm rumah ada anak-anak kecil. Heee ngeri.

    ReplyDelete
  21. uishh bahaya ni kakmunna,kalau la tak perasan kan, haishhh

    ReplyDelete
  22. alaa gelinya.. takutnyaa..
    tapi kat sekolah akak hampir tiap2 hari ada ular keluar dr celah rekahan batu.. almaklum, kawasan belukar sebelahs ekolah dah dimajukan, so ular2 tu hilang habitat, beramai2 datang ke sekolah nak belajar!!? minggu lepas jumpa sarung ular plak, PK1 sekolah akak amik buat pameran kat bilik dia.. isshhh

    ReplyDelete
  23. syukurlah tak de apa2..takut kalau binatang yg berbisa ni..geli satu hal..akak kalau katak pun, dah takut..huhu

    ReplyDelete
  24. fuh fuh fuh....
    ular tu..
    kecik2 pun bisanya bahaye..

    ReplyDelete
  25. alhamdulillah,takde apa2 yang jadikan..
    tapi,takutlah kalau ada ular atau binatang yang berbisa macam tu masuk rumah..kalau kat rumah mak saya lipan selalu masuk..:(

    ReplyDelete
  26. ps...ooo ye ke? umpo brp? rietta xberapa suka...tapi itu yang bleh kenyang dan murah...lagipown lepas ru nak shopping sket...orang bilang, klu prut kenyang...kita xkan beli brg yang bukan2...klu pwut lapar, semua pown nak beli...sebab tu, sebelum shopping, rietta biasa mam dulu...

    ReplyDelete
  27. eeeeeeeeeee geliii......huhuhu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails