Sahabat Alam Maya

Monday, July 11, 2011

Project Bulan Ramadhan

Bulan Ramadhan memang bulan rezeki bagi yang nak cari duit lebih di musim perayaan nanti. tak terkecuali munna .Sudah 4 tahun munna berniaga di Bazaar Ramadan pada bulan puasa. Memang seronok berniaga di bulan puasa ini rezeki sentiasa ada kalau yang kita jual tu memenuhi selera pelanggan pasti akan ada yang jadi pelanggan tetap tiap-taip hari sepanjang bulan Ramadhan

Biasanya munna jual popia panas yang kulitnya di buat sendiri di baazaar Ramadhan. Kadang-kadang mencecah 10 kilo tepung munna perlu sediakan untuk membuat kulit popia setiap hari.. memang tak menang tangan di buatnya.  Malam sebelum tidor munna akan siapkan kulit popia dulu


Kulit popia homemade sedang di masak atas kuali.


Lepas sahur munna akan gulung pula poopia tersebut dengan intinya.


Popia yang dah siap di gulung. Semuanya perlu siap di gulung sebelum pukul 8 pagi kerana munna perlu bekerja pula selepas itu. Selalunya memang munna selalu masuk lambat masa bulan Ramadhan..nasib baik dapat bos yg sporting dan memahaminya. Petang pula lepas habis waktu bekerja munna pergi ke Baazar Ramadhan pula untuk menolong en. abang berniaga. Penat memang penat tapi bila tengok hasilnya memang menyeronokkan.

Tapi dah 2 tahun munna tak buat popia goreng ni..ramai regular customer yang bertanya.. tapi sebab anak dah bertambah munna pun dah tak menang tangan...  nak melayan anak lagi... Sudahnya tahun lepas dan tahun ini munna dan en abang berniaga ayam madu je di Baazar Ramadhan. 

p/s : sila abaikan date pada pic ye....

18 comments:

  1. wahh seronoknye.......sha pn teringin nk jual kt bazar ramadhan tp x tau nk jual ape...ehehe

    ReplyDelete
  2. buat kulit popia sendiri ek. Biase PR beli yg siap jer.

    ReplyDelete
  3. wahhhhhh sedapnye !! ^^

    rajin akak berniaga ek ^^

    ReplyDelete
  4. wah...

    so, meniaga tak taon ni?

    ReplyDelete
  5. wah..bagusnya munna..mesti seronok berniaga kan..pengalaman tu..ehhee

    ReplyDelete
  6. payahnak jumpa dah popia gorang yg kulitnya homemade. kebanyakan yg jual guna kulit readymade. serap banyak minyak la....

    ReplyDelete
  7. Munna berniaga kat tapak bazaaar ramadhan mana puasa nanti?

    ReplyDelete
  8. Rajin akak meniaga :)
    Berniaga nie adalah sumber rezeki, yg penting kita rajin & berusaha :)

    Teringin nak rasa popia akak :)

    ReplyDelete
  9. akak kena upah pembantu la kot..baru boleh start jual popiah ni..

    sy suka popiah basah mcm ni..nk cari y comel2..mmg payah..

    yg ada saiz besar..dua ketul seringgit...

    yang akak buat ni..seketul bape kak.. ? 50 sen juga..? :)

    ReplyDelete
  10. wah.. bagusnya bisnes minded mcm tu.. penat sikit pun tak mengapa asalkan hasilnya lumayan kan.. akak pun selalu beli kulit popia yg siap aje.. klu buat sendiri mcm ni pastinya lebih sedap lagi.. menu ayam madu pun selalu menjadi tarikan di pasar ramadhan.. semoga bisnes munna terus success utk tahun ini..

    ReplyDelete
  11. murah rezeki di bulan ramadhan kak.

    ReplyDelete
  12. wahh mesti sedap..homemade plak tu..tp kagum btl la ngn kak munna ni..dah la keja pastu sempat nk buat mkanan tuk jualan lagi..haishh..kalo aida tak terdaya rasanya..ape2pn semoga rezeki Kak Munna sekeluarga bertambah murah tahun ni...AMin..

    ReplyDelete
  13. mmg sonok tgk prg berbiaga di bazar ramadhan tu..

    ooo munna pun berniaga jugak yek. Teruskan lah munna klu ada permintaan. Klu mak ni, mak takut nk mulakan bisnes2 ni wlupun mak minat.

    ReplyDelete
  14. wahhh... bagus2...moge project akk maju n sume urusan dpermudahkan Allah yep! :)

    ReplyDelete
  15. nor pernah gak merasa berniaga di bazaar ramadhan. tiap2 tahun kalau balik kpg awal, sempat gak tolong pakcik berniaga. tapi selalu nya sehari je la..takat lepak n tolong2 gitu je.

    ReplyDelete
  16. rezeki ramadhan...seronok kan berniaga kat bazar ramadhan.izan dulu tolong ayah jugal ikan bakar tp skrg ayah tak berapa sihat so tak buat dah...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails