Sahabat Alam Maya

Wednesday, June 1, 2011

Keajaiban Angka 7


KEAJAIBAN ANGKA 7



oleh Permata Dunia


TUJUH (7) –APAKAH HIKMAHNYA??



1. Allah telah menjadikan 7 HARI dalam seminggu.


2. Allah telah menjadikan 7 LAPISAN langit


3. Allah telah menjadikan 7 LAPISAN bumi.


4. Allah telah menjadikan 7 AYAT di dalam surah al-fatihah.


5. Allah telah menjadikan 7 KALI pusingan TAWAF mengelilingi kaabah.


6. Allah telah menjadikan 7 KALI SAEI antara Shafa dan Marwah.


7. Allah telah menjadikan 7 PINTU SYURGA.


8. Allah telah menjadikan 7 PINTU NERAKA.


9. Allah telah menjadikan 7 PENGHUNI GUA yang tidur selama lebih 300 tahun didalam (Surah Al-Kahfi)


10. Allah telah menjadikan 7 ANGGOTA SUJUD didalam solat (2 kaki,2 lutut,2 tapak tangan dan 1 dahi)


11. Allah telah menjadikan 7 LAUTAN (Mediterranean,adriatik,laut hitam,laut merah,laut arab,Persian,laut kaspia)


12. Allah telah menjadikan 7 BENUA (afrika,amerika selatan,amerika utara,antartika,asia,eropah,oceana)


13. Allah telah menjadikan angka 7 sebagai no ‘prime’(nombor perdana) dlm penyelesaian masalah matematik.Ianya juga digelar sebagai ‘safe prime’/no perdana yg unik.


14. Allah telah menjadikan 7 sebagai penyelesai kebanyakan masalah matematik yang melibatkan nombor kuasa genap,polynomial,vector dan nombor faktor sepunya.


15. Allah telah menjadikan 7 sisi polygon (heptagon), dimana sesebuah polygon sekata dpt dilukis dgn menggunakan jangka lukis,namun tidak bagi Heptagon (7 sisi) yang sekata ini.


16. Allah telah menjadikan 7 sebagai nilai yang paling kerap muncul (kebarangkalian 1/6) apabila dadu dibalingkan,jumlah hasil tambah 2 permukaan yg muncul itu menghasilkan 7


17. “Millenium Prize Problems” merupakan 7 masalah dalam ilmu matematik yang diumumkan oleh “Clay Mathematics Institute”.Hingga kini 6 lagi masalah tersebut belum diselesaikan.


18. Terdapat 7 unit S.I (Standard International) dalam sukatan fizik iaitu (meter,kilogram,saat,ampere,Kelvin,mole, candela)


19. Allah telah menjadikan 7 warna didalam pelangi.


20. Allah telah menjadikan 7 atom karbon didalam setiap molekul Heptana


21. Allah telah menjadikan 7 sebagai nilai ‘NEUTRAL’ antara sifat asid dan alkali.


22. Allah telah menjadikan 7 sebagai nombor atom didalam nitrogen.


23. 7 merupakan bilangan “KALA” didalam jadual berkala (pengelasan unsur kimia)


24. Allah telah menjadikan 7 “Cervical vetebratae”/(tulang belakang leher yang menyambung ke kepala) bagi kebanyakan mamalia.


25. Terdapat 7 jenis virus merujuk kepada “Pengelasan Baltimore”


26. Terdapat 7 tompok hitam diatas badan kumbang jenis “LADYBIRD”


27. Terdapat 7 keajaiban dunia yang telah direkodkan/ 7 wonders of the ancient world.


28. Dan masih terdapat beratus-ratus lagi penggunaan angka 7 yang tidak disenaraikan disini - didalam Bidang Astronomi,Psikologi,Falsafah,Kebudayaan,Penulisan,Kepercayaan Agama (Buddha,Hindu dan Kristian) yang telah direkodkan dan berkemungkinan masih terlalu banyak lagi yang masih belum dikenaslpasti.




Sesungguhnya Allah tidak menjadikan sesuatu perkara itu dengan sia-sia atau secara kebetulan melainkan disebaliknya terlindung suatu hikmah besar lagi tersembunyi didalam pengetahuan dan rahsia Allah S.W.T.


Jika ada sesiapa yang bertanyakan saya, angka apakah yang paling disukai…Jawapannya pastilah ANGKA 7


WAALAHUALAM


Prepared By : PermataDunia

31 comments:

  1. ai lahir bulan 7. best kan!

    ReplyDelete
  2. saya suka semua nombor ganjil..

    ReplyDelete
  3. 7 memang nombor yang unik...

    dalam dunia bolasepak pun...pemain yg pakai jersey no 7 ni, selalunya (bukan semuanya) hebat-hebat..ekekeke

    ReplyDelete
  4. sesungguhnya Allah itu maha bijaksana...

    sygnya..sy tk minat no 7.. :)

    jom ke APA KATA HATI pulak ;
    BUTTERSCOTCH ANYONE??

    ReplyDelete
  5. tq 4 da info....Subhanallah..

    ReplyDelete
  6. Subhanallah..
    terima kasih kak, baru tahu banyak keajaiban no.7 ni

    ReplyDelete
  7. anak 7 boleh????

    hehehhehe....

    ReplyDelete
  8. adek beradek saya pun 7 org. alhamdulilah

    ReplyDelete
  9. terima kasih munna..
    saya baru tahu..:)

    ReplyDelete
  10. yes gud info dikk .. akak pernah dpt email nie .. :)

    ReplyDelete
  11. Sallam munna,

    Jangan jadi pengikut martabat 7 dah laa..dah diharamkan ulama'

    ReplyDelete
  12. OH..INFO BAIK NI :) TQ SHARE KAK~

    ReplyDelete
  13. hmm..dapat ilmu lagi...dan jangan lupa akak lahir pada 7hb...he he he...ni nak tumpang je..

    ReplyDelete
  14. wah sungguh indah angka tujuh itu..thnkx for the sharing info kak

    ReplyDelete
  15. Wah! tak sangka begitu hebatnya angka 7 kan. Semua itu adalah kekuasaan dariNya...

    ReplyDelete
  16. nice entri kak ...thanks sharing

    ReplyDelete
  17. Info yang bagus.... terima kasih

    ReplyDelete
  18. menarik sgt entry ni..menambah pengetahuan..sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa ke atas sesuatu dan Maha Mengetahui...

    ReplyDelete
  19. pehhh....ramainya 7 ...suka 7 sebab bunyi dia best...seven!

    ReplyDelete
  20. Allah Maha Besar, setiap yg diciptakan pasti ada hikmahnya kan..
    Angka 7 membawa hikmah yg tersendiri, sama2lah kita renungkan :)

    ReplyDelete
  21. oh,sy xtau pun ade 7 tompok hitam kat bdn ladybird.nextime kena tgok betul2 nih..thanx 4 sharing

    ReplyDelete
  22. keajaiban angka 7..
    cma pun lahir bulan 7..

    ReplyDelete
  23. a ah sbb jat lahir bulan 7.hihi

    ReplyDelete
  24. setiap ciptaan Allah tu penuh dengan keunikannya kan :)

    ReplyDelete
  25. terima kasih atas info ni kak..kira No pun bertuah gak la sbb lahir tahun 77 hehe..

    ReplyDelete
  26. hahaha..aduyai Munna tersilap ber'akak' la pla..ni la kes buka blog banyak2..maapkan kakNo ye Munna..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails