Sahabat Alam Maya

Thursday, January 10, 2013

Berkesannya Cakap Cikgu

Sejak kakak meya sekolah ni... memang banyak sangat perubahan pada dia. Memang pesan cikgu dan kata-kata cikgu dia ingat sangat. Paling ketara pakai baju, dulu susah sangat pakai baju kat rumah... nak tidur mesti bukak baju. Bila munna suruh pakai baju alasan dia abah pun tak pakai baju juga. Puas pujuk dia buat tak kisah je.

Tapi sejak sekolah ni.... tak payah suruh memang dia cari baju sendiri dalam almari siap marahkan Yasmin bila adiknya tak pakai baju.Katanya cikgu suruh tutup aurat selalu sebab dia perempuan. Balik je rumah terus nak pergi  cuci bilik air sebab cikgu suruh anak2 tolong ibu cuci tandas sebab sebab ibu dah penat memasak. Alhamdulillah... semoga semangat ni terus ada dalam diri kakak Meya

22 comments:

  1. memang betul..kanak kanak 'lebih mudah' patuh arahan/nasihat guru kadangkala, berbanding kita sebagai parents...;)

    ReplyDelete
  2. setuju...
    besar jasa seorang guru munna.....

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, budak2 ni kalo dengan cikgu mmg mudah dengar ckp

    ReplyDelete
  4. kanak2 masih kecil dan senang dibentuk..moga kakak meya jadi anak yang solehah..ameen

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, kdg2 munna anak2 lebih patuh kata guru dari kita ibunya, bijaknya kak Meya tu

    ReplyDelete
  6. betul tu...cakap cikgu mesti anak2 dgr...pengaruh kuat tau utk anak2...

    ReplyDelete
  7. walaupun kak cikgu juga, anak2 tetap kata cikgu dia jugak yg betul..

    ReplyDelete
  8. dalam banyak2 nasihat cikgu,maisara cuma ikut satu je..bila ibu atau ayah batuk cepat2 ambil air..itu je!!!!hahah

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah..sejuk hati bile Kakak Meya nak ikut cakap cikgu kan Kak Munna...Sekurang-kurangnya dia ade cikgu kedua tuk ajar dia selain kak Munna n abang..semoga Kakak Meya terus patuh n jadi pelajar n ank yang baik..

    ReplyDelete
  10. kuat pengaruh cikgu Meya ni, baguslah.

    ReplyDelete
  11. Yupp.. budak kecik mmg mudah ikut cakap cikgu, segala2nya cikgu.., tp beza budak sekolah menengah.. cakap cikgu dah x dipeduli...

    ReplyDelete
  12. memang diaorang suka dengar cakap cikgu lebih dari kitakan... baguih gakkan..

    ReplyDelete
  13. salam kenal, betul sekali.pengalaman saya dgn anak murid saya dari apa yg diceritakan oleh parents, memang apa yg saya psan dia org akan ikut.so setiap hari kita tambahla pesanan agar kanak2 di bawah didikan kita jadi budak2 baik yg mndengar kata..

    ReplyDelete
  14. ya..munna..samalah ank sy pun ckp cikgu dia lg ikut dr ckp mak sendiri hehe dulu kemain susah buang kuku..skrg ni laju je serah diri suruh kita buang sbb teacher suruh.

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah semoga Meya menjadi anak yang baik

    ReplyDelete
  16. Setuju. Memang anak-anak kalu dah sekolah, semua cakap cikgu dia mau ikut. Cikgu jer lah yang betul. Jangan kita silap sikit, dia akan banding dengan cikgu.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah..berkesan cikgunya mengajar..

    ReplyDelete
  18. Hehehe, kekadang anak2 ni sanggup mempertahankan cikgu dia berbanding ibuayah.

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah, perkembangan yang baik :)

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah...sjuk pwut ibu ngandung....tapi itu la...kata cikgu jerr yang didgr...walau mak dia sndiri ckgu....hehehe...

    ReplyDelete
  21. salam kak munna..
    alhamdulillah..dah semakin besar kakak meya ni..
    bagus tu kakak meya..mmg pandai :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails