Sahabat Alam Maya

Tuesday, December 21, 2010

Hukum Menyimpan Kuku Panjang


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang khinzir, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk ke semua haiwan tersebut jadi, potonglah kuku anda.

Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepung, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bankrup dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.


Info Tambahan


Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli./ E.Coli 0157

Hakikatnya, mungkin ramai yang faham bahaya E.Coli, iaitu sejenis kuman yang mengeluarkan toksin dan boleh mengundang gejala keracunan apabila berlaku pemindahannya daripada proses pembuangan najis. E.Coli dikaitkan sebagai bakteria penunjuk najis, manakala E.Coli 0157 adalah EHEC (Entero Heamoragic E.Coli).

Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

Selain itu, memotong kuku termasuk di dalam perkara-perkara yang dituntut oleh agama membersihkannya (sunat-sunat fitrah). ini sesuai dengan hadis

Nabi saw yang bermaksud:

"Dari Abu Hurairah r.a, katanya:
Bersabda Rasulullah saw perkara dari tuntutan agama iaitu bersunat, mencukur bulu ari-ari, memotong kuku,mencabut bulu ketiak dan menggunting misai"


(Sahih Muslim)

Oleh yang demikian, seharusnya setiap muslim sama ada lelaki atau perempuan melaksanakan tuntutan Islam ini termasuk menjaga kebersihan kukunya sesuai dengan anjuran Islam supaya menjaga kebersihan dari setiap aspek sama ada anggota badan, pakaian, makanan, tempat tinggal atau persekitaran.

Ini selaras dengan hadis Nabi saw yang bermaksud:
"Kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman"

16 comments:

  1. akak pernah dpt info nie dlm email .. takut jer .. heheheh
    anyway thanx dikk sharing :)

    ReplyDelete
  2. pernah bc hadis ni..nasib baik liza mmg xsuka bkuku panjang...

    ReplyDelete
  3. ieda , nazlieza : dulu masa anak dara pernah gak simpan kuku panjang ... sekali kena marah dyg ayah munna .. terus x pernah dah simpan kuku panjang

    ReplyDelete
  4. tak selesa berkuku panjang..
    rasa nak pegang apa pun payah la..
    nak sms susah..
    nalk tulis blog pun susah..
    heheh

    ReplyDelete
  5. aku mmg xsuka berkuku pnjg. rimas!

    ReplyDelete
  6. tak suke betul bila kuku panjang. mesti nak potong..

    ReplyDelete
  7. trima kasih..bagus info ni..tringat pla kes anak No yg umo 4thn ni..pantang nampak naik sket mula la cari ketip kuku..ketip sendirik lak tu..sampai kontot2 dh kukunya..huhuhu..

    ReplyDelete
  8. dah lama benar tak simpan kuku panjang sebab rasa tak selesa..

    ReplyDelete
  9. As'salam...

    amy pernah terima info nie , alhamdulillah amy memang x suke berkuku panjang kalau en.hubby nampak pasti dia akan katuk.. dari mula berkawan lagi dia dah bagi amaran so dah jadi terbiasa.. panjang sikit mesti rimas nak potong tapi nak potong [ulak mesti kena tunggu hari jumaat... potong kuku hari jumaat kan sunat..

    ReplyDelete
  10. diana : mmg tak selesa...klu ada anak kecil lagi bahaya kan

    ReplyDelete
  11. kak ngah & mrs. K : betul tu...

    ReplyDelete
  12. Norhafiza : sama dgn anak munna ptg nampak ketip kuku mesti nak ptg sendiri kuku dia.. bila munna nak ketipkan dia tak bagi.. takut gak klu salah potong nanti

    ReplyDelete
  13. Saya simpan kuku utk korek idung je bleh x?...pasal guna tisu x dpt cari gali ngan bkesan..hihihi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails