Sahabat Alam Maya

Tuesday, November 23, 2010

Hukum Bertemu Kereta Yang Dicuri

Baru-baru ini kereta kawan SIL munna di curi orang .. tapi Alhamdulillah beberapa jam kemudian kereta tersebut di temui kembali dengan senjata-senjata dan peralatan mencuri yang masih berada di dalam kereta tersebut... Ini hukum yangb berguna untuk kawan SIL Munna.. semoga menjadi panduan


HUKUM BERTEMU KERETA HONDA YG DICURI ITU .




Seorang sahabat kehilangan kereta Honda nya, kemudian ditemui semula dlmnya ada senjata & telah bertukar warna ( dicat lain ).Kereta ini telah ditukarkan kpd sport rim baru.Apakah hukum menggunakan kereta ini,selepas menyerahkan senjata itu kpd pihak berkuasa, sdgkn rim itu disangkakan juga merupakan suatu yg dicuri kerana polis mengesahkan ia telah digunakan utk bebrapa rompakan ? Apa pandangan tn/pn sdr sdri ?

alhamdulilLah wassalatu wassalam 'ala RasulilLah, waba'd,

jawapan pd soalan yg dilontarkan tadi adalah, senjata itu memang da diambil polis tapi kereta itu dengan segala komponennya adalah milik sahabat itu kerana ia termasuk daripada kelengkapan kereta yg dengannya ia bergerak.Dalam kaedah fiqh ia adalah dlm konteks al-Zafar, iaitu tanpanya kereta tu x boleh digunakan.Atau dlm kaedah al-Ghurmu bil Gunmi.Manakala kita bimbang syubhat dsb, tak timbul kerana, bukan kita yg ambil, tapi da terpasang pd badan kereta & ia rukun yg wajib utk kereta, tanpanya kereta x dapat berjalan.Sesiap yg mendakwa ia milik secara curi kena datangkan bukti kerana dlm Islam kaedah fiqh mengatakan al-Bayyinatu 'ala manidda'a walyaminu 'ala man ankar, maksudnya bukti mesti ditunjukkan dlm pendakwaan dan sumpah mesti utk mereka yg mengengkari ( tuduhan ). Jadi dlam kes ini, tiada siapa yg tuntut, maka ia dianggap hak pemilik kereta yg asal.WalLahu a'lam.

2 comments:

Related Posts with Thumbnails