Sahabat Alam Maya

Tuesday, August 31, 2010

Merdeka! Merdeka! Merdeka!


Cuma nak ucapkan selamat Hari Merdeka buat semua warga Malaysia tak kira bangsa, agama, keturunan dan jantina. Marilah merdekakan diri kita semua.

Sorry hari ini tak dapat update dan blogwalking. Mana-mana blogger yang sudi singgah tu terima kasih ye... nanti munna balas balik.. nak buat kuih raya hari ni... Almond London telah melambai-lambai ka arah munna..

Monday, August 30, 2010

Nuffnang Sayang Blog Munna

Biasalah hari Isnin kan mesti pergi Nuffnang nak intai-intai kat sana tgk mana yang patut... rupa-rupanya munna dapat lagi empat buffered earning .... wah nuffnang memang sayangkan munna.

Ini pula yang dah jadi metered earning... Alhamdulillah rezeki di bulan Ramadhan


Payment untuk blog munna pun dah boleh cash out untuk first time ... tapi ingat nak kumpullah dulu... biar tinggi bukit baru best nak cash out

Sunday, August 29, 2010

AWARD LAGI 2


DAPAT AWARD DARI MA

Ada 7 soalan :

a- Apakah yang bermain di mindah anda sekarang?
LAMBATNYA... NAK RAYA

b- Apakah nama samaran anda?
INA,LINA,ALANG, MAKLANG,MUNNA,LINA MEYA

c- siapakah 3 orang yang paling kamu sayang?
  • MAK/AYAH
  • ABANG TERSAYANG
  • ANAK-ANAK
d- Panggilan untuk si dia?
ABANG

e- Hadiah yang anda impikan daripada seseorang yang istimewa?
CUKUPLAH DENGAN KASIH SAYANG DAN KESETIAAN

f- Blog mana yang anda selalu lawat?
YANG SELALU MEMBEBEL DLM SHOUTMIX ...

g- TAG kan kepada 15 blogger?

TAPI MUNNA NAK TAG 10 BLOGGER JE... BOLEHKAN
  1. HAFIZAH
  2. NAZLIEZA
  3. APIK PEHE
  4. CENDOIMANIS
  5. NAJWA
  6. FADAH
  7. DIANA
  8. MAMA-HAWA
  9. NAQIES
  10. RED ARMY

Friday, August 27, 2010

Taktik Menculik Kanak-Kanak di Shopping Complex

Ini nak berkongsi dengan teman-teman semua... lebih-lebih lagi sekarang ni sibuk nak shopping untuk membeli keperluan hari raya... yang penting sentiasa awasi anak-anak anda.

SILA AMBIL IKHTIBAR ATAS APA YANG BERLAKU..

Tajuk : Helah Menculik Kanak-Kanak Di Carrefour JB

Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja... Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu... Terima Kasih.

Kita mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging, dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa.

Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian, dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci menggunakan kata kod atau seumpamanya. Jadi mereka telah mengunci semua pintu dengan serta-merta.

Hanya 3 minit diperlukan untuk melakukannya selepas diminta.. Mereka menjumpai kanak-kanak perempuan itu 5 minit kemudian di dalam bilik air dalam keadaan masih khayal. Kepala budak perempuan itu sudah separuh dicukur, dan hanya berpakaian dalam. Ada sebuah beg mengandungi baju, pisau cukur, dan rambut palsu terletak di lantai bersebelahannya untuk menukar wajahnya.

Siapa pun yang melakukannya - iaitu mengambil lalu membawa budak perempuan ini ke dalam bilik air, cukur rambut dan tukar pakaiannya - melakukannya kurang daripada 10 minit. Ini bikin saya menggigil tak sudah-sudah. Tolong perhatikan anak-anak anda apabila berada di tempat luas di mana adalah senang untuk kita terpisah dengan mereka seperti di gedung beli-belah. Hanya beberapa minit diperlukan untuk melakukan semuanya. 5 minit lagi maka anak perempuan itu tentu sudah berjaya dibawa keluar.

Saya masih amat terkejut ada manusia yang sanggup melakukannya, apa lagi dalam masa hanya beberapa minit. Masa anak-anak kecil boleh berlari tanpa hirau telah berlalu. Budak perempuan itu kini selamat. Syukur ke hadrat Allah SWT, dan tahniah kepada pekerja Carrefour yang bertindak pantas.

SEBARKAN BERITA INI SELUAS-LUASNYA SUPAYA PERINGATAN DAPAT DIBUAT BAHAWA ADA MANUSIA GILA LAGI GANAS DI KALANGAN KITA.

Mandi Wajib Dengan Betul

Gambar dari Google

Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum, Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul….. Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan 1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13 Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat. 2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur. 3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur. 4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur. 5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur. 6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur. 7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM. 8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur. 9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar. 10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur. 11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur. 12.Salam Memelihara kita di dalam kubur. 13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!” Wassalam.

“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

Thursday, August 26, 2010

Munna dah Ketagih...

Bukan ketagih benda-benda yang tak elok ye..

tapi dah ketagih dengan kuih ni...

hari-hari kalau pergi PARAM mesti nak beli kuih ni.... munna dah researh nama kuih ni Nekbat

Kuih nekbat merupakan sejenis kuih tradisional pembasuh mulut yang diperbuat daripada tepung beras dan telur, yang popular diMalaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di KelantandanTerengganu. Kuih nekbat biasanya disediakan dalam dua fasa. Pada fasa pertama, adunan tepung dibakar dan dimasak sehingga gebu seperti buahulu tetapi tawar dan lebih keras. Apabila ia kembang dan bertukar kekuningan ia sedia untuk digunakan. Nekbat yang telah dimasak akan disimpan kering atau dijual kepada pelanggan yang akan menyediakannya sebelum dihidangkan. Nekbat kering ini tahan lebih lama dan boleh disimpan di dalam peti sejuk.

Pada fasa penyediaan akhir, nekbat ini akan disira dalam airgula yang dimasak dengandaun pandan dan cengkih bagi memberi bau wangi, dan dibiarkan jelira sebelum dihidangkan berkuah dengan air gula tersebut. Nekbat yang telah disira tidak boleh dibiarkan lama, kerana ia akan menjadi kembang dan hancur.

Istiah ini juga digunakan bagi menggelar mereka yang bertubuh gempal sebagaiseperti nekbat kembang.

Ini pula resepi kuih ni dan gambar yang munna salin dari sini

Bahan-bahan

500gm tepung beras

12 biji telur ayam

1 sudu teh pewarna oren (serbuk)-jika suka

Cara-cara

1. Panaskan acuan baulu yang telah di sapu dengan minyak selama 5 minit.

2. Tepung beras di sangai dengan api sederhana hingga kering. Biarkan sejuk.

3. Pukul telur hingga kembang dan berbuih, kemudian masukkan pewarna dan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur, gaul hingga rata dengan hand whisk.

4. Tuangkan adunan ke dalam acuan dan bakar dengan api atas dan bawah pada suhu 180C hingga kekuningan. Keluarkan dari acuan dan sejukkan dahulu.

Wednesday, August 25, 2010

Akhirya Kau Pergi Jua... Al Fatihah

Ingat lagi tak munna pernah buat entry pasal adik Akmal Haris.. klik kat sini untuk baca kisah adik Akmal Haris.

Munna nak ucapkan takziah kepada keluarga adik Akmal Haris diatas pemergian adik Akmal Haris menyahut seruan ilahi. Al- Fatihah. Selama 5 tahun berjuang menangung derita akhirnya adik Akmal Haris pergi jua.

SEMENYIH: Selepas menderita menjalani pembedahan sebanyak 15 kali termasuk kaki kanan dipotong dan kedua-dua kornea mata terpaksa dibuang akibat kejadian tercampak dari buaian, kanak-kanak malang, Akmal Haris Shamsul Anuar, 5, akhirnya meninggal dunia di kediamannya, di sini, awal pagi semalam.


Kematian kanak-kanak yang terpaksa menempuh tragedi hitam seawal usia tiga bulan itu disedari ayahnya, Shamsul Anuar Saidin, 39, kira-kira jam 5 pagi ketika bangun bersahur bersama isteri, Rozalina Bukhari, 39, dan tiga anaknya.
Rozalina berkata, beliau yang terjaga seawal jam 4 pagi untuk menyediakan makanan bersahur sempat melihat keadaan anak bongsunya yang berada di sebelahnya, tetapi menyangka Akmal Haris berada dalam keadaan baik.
Ketika berada di dapur, suami yang ketika itu terjaga melihat keadaan Akmal menerpa sebelum memeluk saya mengatakan anak kesayangan kami sudah meninggal dunia.


Saya terkejut tidak percaya sebelum melihat sendiri nadi Akmal untuk mendapatkan kesahihan dan akhirnya akur penderitaan anak saya sudah berakhir, katanya ketika ditemui di rumahnya, di Taman Desa Mewah, di sini, semalam.


Jenazah Allahyarham dimandi dan disembahyangkan di Masjid Semenyih sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Lalang kira-kira jam 12 tengah hari.


Akhbar sebelum ini melaporkan, seorang bayi berusia tiga bulan cedera parah di kepala selepas tercampak dari buaian di pusat asuhan kanak-kanak pada 7 September 2005.
Akibat kejadian itu, mangsa terlantar di Hospital Kuala Lumpur (HKL) beberapa bulan dan berada dalam keadaan koma kerana saraf otak mengalami kerosakan teruk.


Rozalina berkata, walaupun terkilan kerana kehilangan anak tersayang ketika bulan Ramadan dan dua minggu lagi bakal menyambut Aidilfitri, namun reda dengan ketentuan Ilahi.


Baju raya Akmal sudah dibeli sejak sebulan lalu dan kami sekeluarga berhasrat membawa Akmal pulang ke kampung di Taiping menyambut Aidilfitri, tetapi tidak kesampaian.


Bagaimanapun, sebagai seorang ibu, saya cuba yang terbaik dengan menjaganya penuh kasih sayang sejak tragedi malang lima tahun lalu, katanya.

Info Penyakit Jiwa

Info Penyakit Jiwa

Kita semua mempunyai ganguan emosi dalam menjalani liku-liku hidup ini tetapi mampu mengatasinya mengikut arus masa. Kerana beberapa sebab tertentu sebilangan daripada kita tidak mampu berbuat demikian dan ini akan memberi kesan terhadap kefungsian sosial di tempat kerja, atau di rumah.
Jika ini berlarutan, golongan ini memerlukan bantuan dan mungkin menghidapi sejenis penyakit jiwa.Penyakit jiwa adalah salah satu istilah yang merangkumi gangguan jiwa yang mengakibatkan perubahan ragam, tingkah laku dan pemikiran seseorang.
Perkataan 'gila' adalah satu ungkapan hodoh dan tidak sesuai digunakan untuk pesakit jiwa dan memberi gambaran seorang yang ganas dan merbahaya. Walhal keganasan lebih kerap dilakukan orang mabuk berbanding pesakit jiwa.Anggapan salah orang ramai terhadap penyakit jiwa yang disimpan harus dikikis.

Punca

Lazimnya tidak ada satu punca khusus yang menyebabkan penyakit jiwa. Biasanya sebab penyakit ini pelbagai dan saling berkaitan. Antara lain mungkin :-

- Sebab Fizikal : Contoh termasuk meminum terlalu banyak arak, salah guna najis dadah, kemalangan dan ketidakseimbangan biokimia dalam otak.

- Keturunan : Sebahagian penyakit jiwa mungkin diwarisi misalnya, terdapat 1:100 peluang untuk mengidap penyakit skizofrenia dalam masyarakat umum dibandingkan dengan nisbah 1:10 peluang jika seorang daropada orang tua anda menpunyai skizofrenia.

Jenis-Jenis Penyakit Jiwa

Terdapat beberapa jenis penyakit jiwa dengan kelangsungan masing-masing. Ada yang boleh sembuh seperti sediakala dan ada yang memerlukan rawatan sepanjang hayat.

- Kegelisahan (Neurosis)
Rasa mudah naik darah, tidak boleh menumpukan perhatian, tidak dapat tidur, merasa takut atau fobia, resah, gentar, sejuk tangan dan gejala-gejala badan yang lain

- Penyakit Kepiluan (Depression)
Kadangkala kita merasa sedih, tidak berminat dalam aktiviti-aktiviti biasa, merasa lemah, sukar tidur dan tidak lalu makan, menangis tanpa sebab dan mungkin menyimpan rasa hendak bunuh diri terutama apabila mengalami kegagalan yang teruk atau kehilangan(misalnya kematian orang yang disayangi. Jika ini berlaku keterlaluan atau muncul tanpa sebab dan memberi kesan terhadap kefungsian harian kita, kita memerlukan bantuan.

- Psikosis

Ini adalah yang paling teruk. Bagaimanapun ianya jarang berlaku berbanding jenis penyakit jiwa lain. Dalam kes ini, pesakit hilang perhubungan dengan alam nyata dan hidup dalam alamnya tersendiri serta berkelakuan ganjil.
Misalnya dia mungkin mempunyai kepercayaan yang tidak berasas, mendengar suara yang tidak wujud, bersikap mundur atau bertutur tidak menentu. Biasanya pesakit tidak sedar bahawa dia sakit dan tidak mungkin mencari bantuan secara persendirian.
Rawatan mungkin dalam bentuk kaunseling, terapi rundingan, pengubatan, terapi gerakan elektrik atau tinggal buat seketika di hospital sehingga tanda sakit beransur hilang.


Tuesday, August 24, 2010

Bapa Sembelih Anak Sendiri Umur 3 Tahun

Baru je munna dengar dalam berita.... Ya Allah apa nak jadi dengan manusia sekarang ni.. memang dugaan Ramadhan betul...Dah tahu ayahnya ada masalah mental kenapa biar je.... tak ambik iktibar kes Tragedi Bangun Sahur Agaknya

Ini Berita dari Berita Harian Online

Bapa sembelih anak 3 tahun di Kota Bharu


2010/08/24

KOTA BHARU: Seorang bapa yang dipercayai sakit mental menyembelih anak sendiri berusia tiga tahun sebelum cuba membunuh diri di Kampung Sungai Keladi, dekat sini, pagi tadi

Dalam kejadian 11.50 pagi itu, Mohd Adam Muzaffar Muhaimi mati di tempat kejadian manakala bapanya cedera di leher dipercayai akibat cuba menyembelih diri sendiri.Lelaki berusia 33 tahun itu dipercayai pernah mendapat rawatan mental di Hospital Raja Perempuan Zainab II, di sini.

Beliau yang bertugas sebagai pengawal keselamatan di sebuah pasar raya di sini dipercayai sudah lama tidak mendapatkan rawatan penyakit mentalnya itu.

Nota Kaki : Satu lagi janganlah bagi anak main mercun... hari ni dalam newspaper asyik cerita putus jarilah, muka terbakar, nata butalah.... hishh takut munna

Monday, August 23, 2010

Ini Bukan Entry Lucah!

Ini bukan lucah ya! cuma nak bagitahu dekat semua macamana cara yang betul kita nak bersihkan diri lepas kita buang air kecil. Rasanya ramai yang main cuci je tanpa mengetahui samada diri kita betul-betul sudah bersih suci atau sebaliknya.

Kita sangka kita dah buat amalan yang banyak , tapi rupa-rupanya amalan itu Allah tak terima . Maka sia-sia saja . Sebabnya , kita tak cuci kencing kita dengan bersih .Kalau begitulah jadinya , alangkah ruginya kita . Alangkah malangnya kita

Jadi, sila ambil perhatian tentang perkara ini. Sila baca entri ini dengan penuh teliti dan amalkan.

Untuk kaum lelaki, apabila lepas membuang air kecil ;
1. Disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing dipastikan keluar kesemuanya .
2. Lepas itu urutlah batang dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran .
3. Kemudian basuhlah dengan air sesucinya .

Untuk kaum wanita pula, apabila membasuh kemaluannya ;
1. Pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih.
2. Jangan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja, ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.

Amalan yang diterangkan ini tidaklah dirasakan lucu atau lucah, tetapi sebagai panduan hidup sebagai umat islam di muka bumi ini, Insya-Allah. Ramai orang merasakan dirinya cukup bagus dengan banyak amal ibadahnya, sedekahnya dan lain-lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.

Syaidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan jenazah si polan, tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan jenazah itu. Lalu disuruh orang membukanya.

Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala jenazah tersebut. Syaidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya.

Tetapi ular itu dapat berkata-kata, Katanya “Apakah salah ku kerana aku telah diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan. ”

Apabila diselidiki amalan sipolan itu, semasa hayatnya jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil.

Sekian, semoga kita dapat sama-sama beringat dan amalkan.

Wassalam
Dr. Masitah Adam
Fakulti Perubatan Islam

Sunday, August 22, 2010

Rahsia Air




Air mempunyai byk rahsia tersembunyi. Air merupakan sebahagian dpd alam semulajadi, ia byk digunakan dlm petua org2 tua. Sebahagian dpd petua org2 tua yg mudah & boleh dikuti oleh kita semua.

1. Amalkan byk minum air masak suam. Amalkan juga minum sekurang2nya satu gelas air masak suam setiap kali sebelum tidur &
setiap pagi sebaik bangun dpd tidur. Amalkan juga berselawat ke atas nabi Muhammad s.a.w semasa minum di waktu pagi ini.

2. Amalkan minum air setengah jam sebelum makan & jangan minum air semasa makan. Selepas makan peruntukkan sekurang2nya 2 jam sebelum minum air (kalau boleh ler). Ini dikatakan dpt mengelakkan kita dpd perut buncit.

3. Elakkan dpd mandi malam. Selain dpd mudah terdedah kpd penyakit paru2 berair ia juga mengelakkan kita dpd mudah terkena penyakit lenguh2 tulang.

4. Jgn gunakan air bertakung yg terkena panas matahari utk mencuci muka. Ini dikatakan akan menyebabkan pigmentasi, panau & jeragat pd kulit.

5. Utk menghilangkan sedu, minum byk air diikuti selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w.

6. Utk menghilangkan sakit tekak, selain dpd minum air rendaman kembang semangkuk, cuba embunkan air masak semalaman & minum keesokan harinya.Insya-allah sakit tekak akan berkurangan.

7. Selain dpd air biasa, air bilasan beras juga ada gunanya. Utk mengelakkan muka dpd timbul jeragat, amalkan membilas muka dgn air bilasan beras yg kedua.

8. Bagi mereka yg mengalami penyakit keputihan, cuba amalkan minum airbilasan beras yg kedua setiap hari selama 3 hari berturut2.

9. Utk menyuburkan tanaman pula, gunakan air bilasan basuh kain sbg baja utk tanaman.Dikatakan bhn organik pd air bilasan kain dpt menyuburkan tanaman.

10. Utk meredakan demam panas atau sakit pening kepala, embunkan air rendaman kacang hijau semalaman. Selepas itu sapukan air ni ke kepala. Insya-allah panas akibat demam atau pening kepala akan reda.

11. Air juga merupakan petua utk penjagaan suara bagi yg gemar menyanyi & mengaji. Selain dpd mengamalkan byk minum air suam, penjagaan suara boleh dibuat sewaktu mandi. Semasa mandi sedut air ikut hidung sehingga terasa berdengung di kepala. Amalan ini dikatakan dpt mengelakkan suara dpd pecah.

12. Utk awet muda pula, bila mandi, jirusan air hendaklah dimulakan dr kaki & naik sehinggalah ke kepala. Begitupun menurut pakar
perubatan, cara begini bagus diamalkan utk mengelakkan kejutan pd kepala & jantung bila terkena air khususnya jika mandi awal2 pagi.

Selamat mencuba & semoga ianya bermanfaat utk kita semua.

Saturday, August 21, 2010

Akibat Tak Sembahyang Subuh








Jangan gelak je tu peringatan kat kita semua yang suka tinggalkan solat subuh

Friday, August 20, 2010

Kenapa Orang Melayu Makan Menggunakan Tangan

Setiap bangsa di dunia ini punya budaya tersendiri. Oleh sebab makan itu satu perkara yang wajib dalam hidup, cara makan juga merupakan satu budaya.
Masing-masing bangsa ada budaya mereka tersendiri bagaimana mereka makan.
Misalnya orang Cina menggunakan kayu (chopstick) dan orang Barat pula
menggunakan sudu dan garfu. Tentu ada sebab yang rasional kenapa mereka
amalkan cara itu.

Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan. Apakah rasionalnya
dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan ? Soalan ini dijawab dengan
mudah di akhir abad ke 19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di
Selangor bernama Tengku Kudin. Perkara ini diceritakan oleh seorang isteri
pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor pada masa itu dalam
bukunya "Chersonese - The Guilding Off" oleh Emilly Innes.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri
satu jamuan makan malam di rumah resident tersebut. Ketika semua tetamu
jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba
bangun menuju ke arah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan
orang lain semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba
menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya... ......... !

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang
kebetulan duduk di sisinya. Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin
itu wanita tersebut lantas bertanya:
"Kenapa anda makan dengan tangan ?
Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan ?"
Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang
lain. Katanya:
"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga
sebab:

Pertama:Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab
saya sendiri yang membasuhnya - bukan orang lain. Sudu dan garfu itu
dibasuh oleh
orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya
saya
seorang saja yang menggunakannya - tidak pernah dipinjam oleh orang lain,
sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya

Ketiga:Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah
jatuh dalam longkang.... ......... !!

Jawapan Tengkun Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya
terlopong. Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis melihat
Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu masing-masing
mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut....
.........

Moralnya: Kita jangan lekas menghina atau memandang jijik perlakuan orang
lain yang berlainan dengan budaya kita. Masing-masing ada rasionalnya
kenapa mereka berbuat begitu...... ......

Credit to http://enapoland05.multiply.com

Superkids Club Buatku Menangis

Pagi ini airmata munna turun mencurah-curah depan pc di pejabat sampaikan officemate munna pun hairan kenapalah munna menangis depan pc... buang tebiat agaknya. Sebenarnya munna jengok baca blog anak-anak istimewa yang di gelar Superkids Club terus meleleh air mata munna.

Melalui Superkids ni munna dapat lihat betapa tabahnya ibubapa mereka membesarkan anak-anak istimewa mereka tanpa jemu dan penuh kasih sayang. Bila baca tentang penderitaan anak ini munna cukup bersyukur kepada Allah kerana memberi munna anak-anak yag sihat dan ceria.

Buat keluarga Superkids Club teruskan usaha anda untuk memberi penjagaan dan kasih sayang kepada anak-anak istimewa ini dan lebih berusaha untuk memulihkan mereka. Sesungguhnya dikurnikan anak-anak istimewa ini menjadikan kita lebih tabah dan sabar sebagai pedoman buat kita semua.

Tak lupa juga munna nak ucapkan takziah kepada ahli keluarga salah seorang superkids yang telah menjadi bidadari kecil .. Alanna Qish ... Al-Fatihah buat anak kecil ini.. walaupun terlambat munna mendoakan Alanna menjadi Bidadri Kecil...

Ini Diantara Anak-anak yang cukup Istimewa

Thursday, August 19, 2010

Kanak-Kanak Hilang Lagi



Dear Friend,

Please help ~!

NAME : WAN NUR FADHILAH ANUM BT WAN BUDIMAN
AGE : 7 YEARS OLD
LAST SEE AT : SEKOLAH AGAMA BERSEPADU (SRAB), JOHOR TOWN
TIME : 5 PM
MISSING DATE : 13/08/2010
CLOTHES : SCHOOL UNIFORM, BROWN BAG & SMALL PINK BAG
REFER TO SCHOOL GUARD, HE SAW THIS GIRL ENTER A PROTON ISWARA IN WHITE COLOUR

Regards,
Daniel Leyong
Personal Assistant
Lima Bintang Logistics Sdn Bhd
PTD 41365, Jalan Idaman 3/2,
Senai Industrial Park, Taman Desa Idaman,
81400 Senai Johor, Malaysia

Tel:+607-5987687 Ext:124
Fax:+607-5990570
H/P:+6012-7813117

Ini Munna tolong sebarkan daripada Facebook ... tapi rasanya tak dengar pun lagi dalam Berita atau Paper... takpelah tlg je lah

Hasratku Tak Sampai




Rasa macam mengidam nak minum air Jus Alpokat pasal hari tu ada minum air ni kat kedai makan minang area Gombak. Tiba-tiba je teringat kan air ni jadi munna pun godek-godek resepi kat internet.. jumpalah kat sini.

JUS ALPOKAT
Serving untuk 2 orang.

Bahan-bahan:

Bahan A

Avocado - 2 biji(ibu guna sebiji aje)
Fresh Milk - 1 mug besar
Susu pekat - 2 sudu besar tambah lagi sikit
Ais- 6-8 ketul(guna air sejuk dlm peti aje)

Bahan B

Coklat Hershey's - secukup rasa-tak letak sbb takde

Cara-cara:
Masukkan semua bahan A ke dalam blender dan blend sehingga sebati..make sure ais tu blend sampai hancur...

2. Masukkan hasil blender tadi ke dalam gelas cantik atau mug dan letak la Hershey's sebagai topping..kalau nak rase manis letak banyak2..

Malangnya... habis satu bandar temerloh sampai ke mentakab munna cari buah Avocado ni tapi tak dapat. Memanglah hampa rasanya tulah dia Temerloh susah nak dapat benda2 yang pelik sikit. Nasib baik bukan mengidam orang mengandung kalau tidak haruslah abang munna cari buah tu sampai dapat. Tulah dia hasratku tak kesampaian
Related Posts with Thumbnails